Shannon-Foynes
Vuoden 2018 tärkeä uutinen oli Suomen pääradan pääsy Euroopan komission esitykseen Verkkojen Eurooppa (CEF) -ohjelmaan. EU:
n liikennejärjestelmien ydinverkko laajenee pohjoiseen, muun muassa Tampereelle. Nykyistä Pohjanmeri–Itämeri-ydinkäytävää,
Rail Balticaa, jatketaan Helsingistä Suomen päärataa pitkin Ruotsin Luulajaan asti.
Yhteistyön rakentamisen vuosi
Tampereen kauppakamari on julkaissut
PROPOSAL 54
vaikuttamissuunnitelman vuosittain
erillisenä julkaisuna jo yli kymmenen
kertaa. Teemat tulevat jäsenyritysten
kanssa käydystä neuvonpidoista – ja ne
keskittyvät vuodesta toiseen samoihin
asioihin: liikenneinvestointien tarpeeseen,
osaavan työvoiman saatavuuden
turvaamiseen, kansainvälistymisen
edistämiseen, muun muassa.
– Teemat ovat isoja ja pitkävaikutteisia,
joten ne palastuvat usealle vuodelle.
Kaikkiin asioihin ei päästä loppuun
saakka vaikuttamaankaan, mutta lähes
kaikissa mennään vuoden aikana eteenpäin,
arvioi johtaja Peer Haataja.
Toimitusjohtaja Antti Eskelinen lisää,
että nimettyjen tavoitteiden ohella
vuonna 2018 oli kauppakamarin
toiminnassa merkittävän yhteistyön
rakentamisen vuosi kauppakamarin,
Tampereen kaupungin, Seututoimiston,
Business Tampereen, Pirkanmaan Yrittäjien
ja Pirkanmaan liiton kanssa. Isot
toimijat saatiin saman pöydän ääreen
asettamaan yhteisiä tavoitteita.
– Se työ näkyy nyt esimerkiksi yhteisenä
rintamana ja linjana vuoden
2019 liikenneinvestointien hallitusohjelmatavoitteissa.
Junalla ja lentäen – eteenpäin
Vuoden 2018 tärkeä uutinen oli Suomen
pääradan mukanaolo Euroopan
komission esityksessä Verkkojen Eurooppa
(CEF) -ohjelmassa EU:n rahoituskaudelle
2021–2027. Päärata on osa
North Sea–Baltic-ydinkäytävän laajennusta
pohjoiseen. Päätös rahoituksesta
tullee vuoden 2019 loppuun mennessä.
– Merkittävä päänavaus oli myös
saada budjettiriihessä valtion tämän
vuoden talousarvioon miljoonan euron
määräraha tunnin Tampere–Helsinki
junan suunnittelutyön aloittamiseksi.
Senkin eteen tehtiin paljon työtä yhteisrintamassa
Pirkanmaan liiton, kaupungin
ja kansanedustajien kanssa, Haataja
sanoo.
Finavian noin 15 miljoonan euron
investointi Tampere-Pirkkalan lentoliikenteen
kapasiteetin nostamiseen, turvallisen
liikennöinnin varmistamiseen
ja ympäristövaikutusten vähentämiseen
ilahdutti maakunnassa ja laajemminkin.
– Lentoaseman kehittämiseen ja
säilymiseen on vaikutettu vuosikausia,
nyt kehitystä on resursoitu Business
Tampereen suunnasta. Finavialta perusparannushanke
oli iso luottamus
alueeseen. Nyt on tärkeää, että kenttää
käytetään.
Finavia on investoinut Tampere
Pirkkalan kehittämiseen viime vuosina
yli 20 miljoonaa euroa. Nyt valmistuneen
kunnostuksen lisäksi on
parannettu muun muassa terminaalien
asiakastiloja ja palveluja.
Teollisuus tutuksi
Osaajien saatavuuteen vaikutettiin
muun muassa osallistumalla kumppanina
Tampereen työllisyyskokeiluun – jo-
Gijón
Hirtshals
Luleå
Narvik
Nantes/Saint-Nazaire
Bremerhaven
Kiel
A Coruña
Frederikshavn
Huelva
Palma de Mallorca
Cádiz
Heraklion
Cordoba
Kartta Euroopan komissio